ETT STEG I RÄTT RIKTNING

Innan ikväll satt jag och försökte svara på instuderingsfrågorna till kursen medicinsk bildbehandling. Det roliga med denna kursen är att det är lite som fotografering, eller jag har i alla fall fått det intrycket. Läraren idag pratade om vad som påverkar bildkvalitén hos en röntgenbild och då nämde han tre ord: kontrast, brus och skärpa.

 

Kontrasten var skillnaden mellan olika material dämpningsförmåga, till exempel mellan ben och fett. Skärpan var om man använde sig av litet fokus eller ett stort fokus. Ett litet fokus kunde man få med många detaljer medan ett stort fokus fick man inte med lika många detaljer. Brus var precis som i fotografering att det kan finnas grynighet i bilden. Blev lite förvånad och samtidigt glad att jag har lite användning av mitt intresse för fotografering till denna kurs. Det gör det hela lite lättare och man kanske rent av kan plugga samtidigt som man fotograferar.

 

Bilden nedan är tagen då min kusin gifte sig i somras. Ingen visste om det förutom brudparet och brudens syster. Vi var alla bjudna till mitt kusinbarns dop då vi blev överraskade av att det skulle vara bröllopsceremoni efteråt. Det var helt underbart och jättemysigt, det som gjorde det så speciellt var att hela dop-och bröllopsakten hölls i brudparets trädgård.

 

Canon EOS 450D + Canon EF 50mm f/1.8 II



LÄMNA EN KOMMENTAR:

« NAMN Spara info?

« E-POST (publiceras ej)

« URL

Kommentar: